Besparelser på brændstof kan være svære at tracke og gøre 100% korrekte. Der kan være stor forskel på chauffører, dæktryk, belastning af motoren med forskellige vægt og godstyper, brændstoftype osv.
RVS danner et metalkeramisk lag på de behandlede mekanismer, hvilket resulterer i en lavere friktionskoefficient. Friktion nedsættes ca. ⅕ – hvilket giver mindre modstand i motoren. Det betyder, at motoren nu skal bruge mindre brændstof på at opnå samme resultat, som inden behandlingen.
Et andet resultat af den metalkeramiske coating er, at alle små sprækker i overflader udfyldes med RVS massen og derved stiger motoreffekten til de oprindelige tolerancer, hvilket naturligt også giver en bedre brændstofsøkonomi. Et andet vigtig parameter er, at hvis du behandler din motor med RVS for hver 100.000 km. undgår du at miste motoreffekt, hvilket på lang sigt er meget værd. Mange tænker ikke over, hvor dyrt effekttab i en motor er i brændstof, men der er mange penge at spare ved at sørge for at motoren ikke bliver slidt og kører kortere på literen.
Ved f.eks. en behandling til gearkasser, skifter gearet lettere og dette er også en faktor, som spiller ind i kampen om at opnå størst besparelse.
TÜV SÜD er måske verdens bedst velrenommerede autotestcenter. De har testet RVS og kunne konkludere brændstofsbesparelser på ca. 5%.
Læs nogle af de andre tests og se, hvordan store selskaber anvender RVS i f.eks. deres prouktionsmaskiner til at nedsætte brændstofsforbrug og deres omkostninger til reparationer og vedligehold.