Koldstart

By 0
73
Koldstart

Du kender den metalliske lyd, når du starter bilen en kold vintermorgen. Det er lyden af et maskineri, som kører med meget lav eller ingen smøring. Det er fordi motorolien er så kold, at den endnu ikke har nået at yde beskyttelse til motoren.

Det slider utrolig meget på motoren, at køre når den er kold. Mange sige, at en koldstart slider lige så meget på en motor, som mange hundrede kilometers kørsel med varm motor. Hvad er så den bedste måde at få varmet motoren op på?

Når du giver dit køretøj RVS i motorolien sikrer du den i mod koldstart. Det gør du, da der nu slides på det metalkeramiske lag og ikke direkte på motoren. Du er nu udover alle problemer, der er forbundet med drift at biler, lastvogne og busser i koldt vejr. Det gør en stor fordel om vinteren, da du har en meget mere pålidelig motorgang, men også får motorolie hurtigere rundt i motoren grundet det formindskede friktion, som RVS giver.

Du får her et par andre råd til, hvordan du behandler dit køretøj bedst muligt om vinteren.

Man skulle tro, at det var det bedste at tænde bilen i tomgang for ikke at belaste motoren, mens den er kold. Det er dog ikke smart, da motoren vil tage meget længere tid om at blive varm. Det bedste er, at sætte sig i bilen og køre med det samme. Der er ingen tvivl om at motoren bliver hurtigst og  bedst varm, når den får lov at bestille noget.

Et råd fra motorspecialister er altid at belaste motoren lidt de første 5-10 minutter og derefter øge farten. En anden ting, som er vigtig ved koldstart og som giver en længere levetid på motoren er, at motor- og udstødningssystem varmes ordentligt igennem jævnligt ved at køreture, hvor motoren bliver helt varm. Det gør at kondensvand tørres ud og modvirke på den måde rust.